--- Ediţia online --- SUMAR: Numărul Noiembrie 2015, nr. 11 (307), an XXVI (serie nouă)
Tableta lunii
--- pagina: 3

O logică bolnavă

de Alexandru Nemoianu

În noaptea de 30 Octombrie, 2015, într-un soi de club din “centrul vechi” al Bucureștiului a izbucnit un puternic incendiu. Acest incendiu a secerat viețile a peste treizeci de tineri și a rănit grav alte câteva zeci. A fost cu adevărat o tragedie. Dar, acestea fiind spuse, câteva lucruri trebuiesc precizate, câteva fapte care nu pot fi argumentate.

Sala unde avea loc acea manifestare era, așa cum am spus, în “centrul vechi” al Bucureștiului. În acea parte a orașului, infrastructurile de bază sunt la nivelul ultimului sfert al veacului al XIX-lea, vremea lui Caragiale. Acele locașuri au fost preluate de personaje din noua clasă a “nou îmbogățiților”, care le-au văruit, încărcat cu instalații pe care acele vechi clădiri nu le pot purta, și au creat o situație care era în așteptarea unui accident. Accidentul a fost din nefericire tragedia de care pomeneam.

În același timp trebuie spus că vineri seara, în 30 Octombrie, 2015, un mare număr de tineri au ales, au făcut opțiunea liberă de a participa într-o festivitate cel puțin îndoielnică. Este vorba de “Holloween”, un obicei american din capul locului dubios și care nu are nici un fel de legătură, NICI UNA, cu tradiția și civilizația românească. Deci, repet, un grup de tineri au ales de bună voie să participe, într-o vineri seara, la o festivitate dubioasă. Era dreptul lor să facă această alegere și nimeni dintre pământeni nu îi poate judeca. Dar, iarăși, este dreptul unora dintre pământeni de a nu aproba alegerea făcută de acei tineri. Existența pământească înseamnă și circulația unor păreri diferite.

Ce este însă trist și dovedește o logică bolnavă este reacția mijloacelor de informare în masă, cele care, în fapt, condiționează și manipulează modul de gândire al multora dintre români. Acea tragedie - căci pierderea de vieți omenești este în orice circumstanță o tragedie - a fost prezentata ca un moment de “definiție” a gândirii colective românești. Tinerii, mulți dintre ei drapați în “Dracula” si eiusedem farinae, au început a fi prezentați ca “îngeri”, ba chiar ca “eroi”, oricum ca personaje superlative.

Încă mai absurd, mai bolnav, au fost aflați și “vinovați”. Fără îndoială că există vinovați. Ei sunt proprietarii acelui club, ale cărui instalații s-au dovedit a fi fost improvizații periculoase, și autoritățile administrative care au dat autorizațiile de funcționare unor asemenea, repet, improvizații periculoase.

Dar, dincolo de asta, căutarea de “vinovați” a devenit absurdă și dovedind o logică bolnavă. “Vinovată” ar fi fost, astfel, nici mai mult și nici mai puțin, Biserica Ortodoxă Română. Ea ar fi fost “vinovată” pentru a nu fi jeluit cu convingere și patos victimele incendiului. Ea ar fi fost “vinovată” chiar și pentru faptul că ar fi exprimat anume rezerve sau lipsa de entuziasm față de “celebrarea” acelui foarte dubios “Holloween”.

Pentru ce, sau conform cu ce logică, dreptul sau opțiunea unora de a celebra Holloween ar deveni obligație pentru cei care ignoră acea dată?

Iar dacă mijloacele de informare au ales sa dea acelei tragedii o dimensiune metafizică, atunci să mergem până la capăt. Uneori opțiunile au consecințe. Dar întotdeauna tragediile au o anume explicație, nu se petrec chiar la întâmplare. Iată un caz prezentat în Luca 13, 1-5: “Și erau de față în acel timp unii care-I vesteau despre galileenii al căror sânge Pilat l-a amestecat cu jertfele lor./ Și El răspunzând le-a zis: credeți oare că acești galileeni au fost ei mai păcătoși decât toți galileenii, fiindcă au suferit acestea?/ Nu!, zic vouă; dar dacă nu vă veți pocăi, toți veți pieri la fel./ Sau acei optsprezece inși peste care s-a surpat turnul în Siloam și i-a ucis, gândiți oare că ei au fost mai păcătoși decât toți oamenii care locuiau în Ierusalim?/ Nu!, zic vouă; dar dacă nu vă veți pocăi, toți veți pieri la fel”.

Să luăm aminte!