--- Ediţia online --- SUMAR: Numărul Martie 2017, nr. 3 (323), an XXVIII (serie nouă)
Biserica și Școala
--- pagina: 9

Alături de Hristos în Europa secolului XXI Concurs de religie cu participare internațională - ediția I

de Profesoară la Colegiul Naţional Pedagogic „Gh. Lazăr”, Cluj-Napoca Ioniţa Timiş

Având în vedere criza morală și spirituală a societății civile europene, tinerii sunt într-o permanentă căutare a sensului vieții și a piramidei de valori la care să se raporteze. Acest proces de căutare este expresia incertitudinilor și a nesiguranței grupurilor sociale cu care intră în contact, într-o lume care se pare a fi într-o continuă dezvoltare și tranziție. În lumea noastră, conştiinţa morală a tinerei generații este bulversată de numeroși factori care promovează modele de comportament necorespunzătoare, mai ales pentru tinerii care traversează o acută criză de identitate. Uniunea Europeană urmărește asigurarea unei educaţii multiculturale pentru tineri, care să stimuleze dezvoltarea abilităţilor de acceptare şi de iniţiere a unui dialog constructiv, în ceea ce privește valorile morale, cu elevii care aparţin diferitelor tradiţii culturale din Europa.

Concursul urmăreşte participarea elevilor și implicarea cadrelor didactice și a preoților din Uniunea Europeană, care desfășoară activități de catehizare religioasă în școlile de stat și în Bisericile ortodoxe, în vederea ancorării tinerilor în valorile morale creștine într-o lume globalizată, o lume în care acestea sunt din ce în ce mai deteriorate. Prin activităţile care se vor desfăşura, ne propunem scoaterea în evidență a valorilor morale însușite de canditați din perspectiva unei învățări de performanță.

Proiectul are drept scop colaborarea, pe baza competiției online, între elevii din școlile de stat și parohiile ortodoxe din Uniunea Europeană, în vederea descoperirii valorilor morale comune într-o lume globalizată.

Am inițiat acest proiect din dorința de a motiva copiii în pregătirea religios-morală, dându-le posibilitatea să se exprime altfel, prin competiție, dar și în ton cu societatea actuală, prin intermediul tehnicii. Iată că și religia creștină, deși rămâne pe făgașul ei multimilenar, se poate adapta oricăror vremuri, oricăror provocări. De asemenea, motivația pentru interesul oferit de religie am îndreptat-o în mod special spre copiii români din diaspora, având în vedere că trei dintre frații mei, împreună cu familiile lor, sunt în Italia. Ei m-au rugat să fac ceva ca să-i ajut pe copilașii de acolo, prin proiectele pe care le întreprind. Într-adevăr, colaborările mele cu comunitățile din diasporă sunt diverse, cele cu Italia fiind patronate de Institutul Cultural Român de la Veneția.

Proiectul s-a realizat cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Arhiepiscop și Mitropolit Andrei. Desfășurarea acestui proiect se datorează bunei colaborări cu un grup inimos de dascăli de religie care au înțeles nevoia unui astfel de concurs, dăruindu-și tot sprijinul, la orice solicitare. Merită toate aprecierile și tot respectul acești minunați oameni, fapt pentru care îi voi nominaliza: Inspectorul General din MENCS, conf. dr. Vasile Timiș, pr. insp. Marian Sidon, Gorcea Mihaela, pr. Gorcea Vasile, Vasiu Anca, Favu Gabriel, Tămaș Ionela, Voichița Rus, Chifor Maria, Petruț Lioara, Mureșan Dana, Magdău Mircea, Alina Tomoiagă, Ionut Hens, dir. Dănuț Bumbu, Vasile Călușer, Roba Mihaela, Sima Cristina, Ilea Mariana, Ioana David, Daniela Necula, Ștefania Țirc, Mureșan Rodica, Bărbos Felicia, Rotaru Adriana, Rad Silviu, Copaciu Gabriela, Amalia Iușan și Laura Cenan. Cea care ne-a sprijinit cel mai mult, fără de care nu s-ar fi putut realiza acest concurs, este doamna profesoară Daniela Bălănescu, care este specializată în Tehnologia Informațiilor. Ea a fost „sufletul acestui concurs”. Colegii mei au fost impresionați de acest minunat om, aducându-i toate aprecierile și mulțumirile pentru munca neobosită și interesul pe care ni l-a acordat. Pe această cale, țin să-i mulțumesc și eu pentru tot ceea ce face pentru religie, în mod dezinteresat. A lucrat cu timp și fără timp, fie zi, fie noapte. Dumnezeu să le răsplătească tuturor!

Proiectul este în curs de desfășurare, prima etapă fiind în 10.12.2016, iar a doua etapă se va desfășura în 11.03.2017. La prima etapă s-au înscris 420 de elevi din județul Cluj și câteva județe ale țări (ca probă pentru prima ediție). Din diaspora au participat următoarele țări: Italia, Spania, Belgia, Ungaria, Grecia, Republica Moldova, Austria, Turcia. Numărul mare de elevi înscriși demonstrează interesul și entuziasmul pe care l-au manifestat aceștia când au aflat tematica concursului, modalitatea de desfășurare și posibilitatea întâlnirii în spațiul virtual cu români din alte țări.

Ca în orice activitate tehnică, am avut și unele minusuri, respectiv, nu toți cei care s-au înscris au reușit să finalizeze competiția, fie datorită lipsei de acces la internet, fie datorită problemelor tehnice sau altor probleme, de natură personală.

Ceea ce este de remarcat în acest proiect, este faptul că el nu s-a adresat doar copiilor, ci și părinților. Am primit multe mesaje din diaspora privitoare la emoția cu care s-au pregătit, atât părinții cât și copiii pentru acest concurs. Dacă unii părinți nu au avut parte de educație religioasă în școală, acum au avut ocazia de a citi cursul împreună cu copilul lor, de a rezolva corect itemii, deoarece, concursul fiind online, s-a desfășuat de acasă, într-un interval de timp dat. Itemii propuși pentru acest concurs au fost diverși. Unul dintre acești itemi va fi valorificat prin publicarea unor cărți cu eseurile realizate de copiii participanți la concurs. Aceste cărți vor constitui premiile pe care le vor primi copiii după finalizarea concursului. Ele vor ajunge la toate comunitățile românești din diaspora care au fost implicate în concurs. Vor apărea patru cărți cu următoarele teme: Despre spovedanie (clasele V-VI), Despre prietenie (clasele VII-VIII), Despre rugăciune (clasele IX-X) și Despre familie (clasele XI-XII). În următoarele numere ale revistei Renașterea dorim să publicăm câte 2-3 eseuri reprezentative ale acestor copii minunați, care devin mărturisitori ai lui Dumnezeu în lumea contemporană secularizată.