--- Ediţia online --- SUMAR: Numărul Mai 2013, nr. 5 (277), an XXIV (serie nouă)
Ştiri
--- pagina: 6

Module de formare pentru tinerii liceeni clujeni

de Andreea Pâgleşan
Parohia „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din cartierul clujean Grigorescu în parteneriat cu catedra de religie de la liceul Onisifor Ghibu din Cluj-Napoca organizează cinci întâlniri dedicate elevilor de liceu. Aceste module de formare sunt realizate într-o manieră interactivă, prin aplicarea unor metode și tehnici didactice modern, ce urmăresc dezvoltarea inteligenței emoționale la elevii de liceu. Potrivit preotului Dorel Gălan, coordonatorul acestui proiect, demersul a pornit de la constatarea ca inteligența logică, rațională are până la urmă o anumită limitare, de la o anumită vârstă ea nu mai poate fi dezvoltată. La fel de adevărat este că pentru a avea succes în viață nu e suficient să ai cunoștințe de specialitate într-un anumit domeniu, ci este nevoie în egală măsură de competențe emoționale. Inteligența emoțională înseamnă să îți cunoști și să îți gestionezi propriile emoții. Tocmai de aceea este important pentru dezvoltarea întregului sistem al ființei umane, pe lângă rațiune, pe lângă ceea ce primesc la școală, să-i ajutăm pe tinerii noștri să inițieze și să dezvolte și anumite abilități în ceea ce privește inteligența emoțională, cum ar fi flexibilitatea, autocunoașterea, autocontrolul sau abilitățile de comunicare. Prima întâlnire a avut loc marți, 17 aprilie, de la ora 14 în biserica parohială și a fost focusată pe unul dintre cele mai importante aspecte ale vieții și anume comunicarea. În cadrul acestui modul s-a încercat dărâmarea unor mituri legate de ceea ce înseamnă a fi un bun comunicator. În general un bun comunicator este socotit cel care vorbește, se exprimă frumos și este deschis și sociabil. Este adevărat, însă unilateral, pentru că o persoană cu abilități de comunicare este pusă nu doar în situația de a fi emițător, ci și în postura de receptor. Din acest punct de vedere un bun comunicator este necesar să își dezvolte abilități de ascultare activă și empatică. Astfel elevii împreună cu preoții și profesorii de religie au încercat în această primă întâlnire să identifice barierele care stau în calea comunicării, cum ar fi: barierele fizice, barierele lingvistice, dar mai ales bariera prejudecăților, pentru că prejudecățile și presupunerile pe care le au și le fac anumite persoane pot să se constituie ca cea mai mare piedică în calea unei comunicări funcționale. De asemenea participanții au putut identifica tipurile de comunicare și au înțeles cât de important este ca pe lângă ceea ce spui, să fie atenți la modul în care o spun și anume comunicarea para-verbală, dar și aspecte ale comunicării nonverbale. Nu în ultimul rând primul modul de formare s-a focusat și pe comunicarea afectivă și anume elevii au fost învățați să își exprime punctul de vedere, mai ales că societatea are nevoie de oameni care să aibă curajul unei opinii, a unei atitudini, însă într-o formă afectivă adică non-conflictuală. La sfârșitul întâlnirii organizatorii au realizat o analiză generală a nevoilor de formare spirituală a tinerilor în sensul în care au fost provocați să își exprime așteptările pe care ei, generația tânără, le au de la noi, de la Biserică și mai ales de la slujitorii Bisericii, pentru că până la urmă scopul nostru este ca prin astfel de acțiuni să venim cu soluții și cu programe care să satisfacă nevoile generațiilor pe care le păstorim.