--- Ediţia online --- SUMAR: Numărul Aprilie 2017, nr. 4 (324), an XXVIII (serie nouă)


Cuvântul Ierarhului
--- pagina: 1-2

Icoana, fereastră înspre Raiul Învierii

de Arhiepiscop şi Mitropolit Andrei Andreicuţ

După acestea m-am uitat şi iată o uşă era deschisă în cer (Apocalipsa 4, 1). Omul vremurilor noastre a devenitdependent de imagine. Obsesia imaginii l-a subjugat totalmente. Petrece ore întregi în faţa televizorului. Nu poate lăsa o zi să nu urmărească ştirile, diferite filme sau programe de divertisment. În acelaşi timp calculatorul, cu întrebuinţările lui folositoare sau mai puţin folositoare, i-a devenit tovarăș de toată ziua. Navigarea pe internet îl captivează în aşa măsură că nu mai are timp nici de comuniune cu cei din casă, nici de lectură, nici de sport, nici de plimbări în aer liber. Şi ca să-l poată avea peste tot apelează la un laptop sau la o tabletă. Mai nou telefoanele mobile performante, care au şi internet, îi oferă omului imagini, şi-l vezi butonând peste tot: pe stradă, în maşină, la masă, sau în alte multe împrejurări. Şi chiar dacă este în compania cuiva, el, de fapt, petrece într-o lume virtuală care-l subjugă. A devenit un pătimaş, rob imaginii, care poate fi bună sau rea. Imaginea bună, în sensul absolut al cuvântului este icoana. Icoana este o fereastră înspre Raiul Invierii. „Icoana este Împărăţia lui Dumnezeu deschisă lumii, şi lumea îndreptată spre Împărăţia lui Dumnezeu”[1]. Sfântul Ioan Teologul, intrând pe uşa cea deschisă în cer, l-a văzut pe Domnul Hristos cel înviat îmbrăcat în toată splendoarea Lui, Care i-a zis: „Nu te teme! Eu sunt Cel dintâi şi Cel de pe urmă, şi cel ce sunt viu. Am fost mort, şi, iată, sunt viu în vecii vecilor, şi am cheile morţii şi ale iadului” (Apocalipsa 1, 17-18). Icoanele Domnului Hristos, a Maicii Domnului şi a sfinţilor constituie locul unei prezenţe harice. Imaginile îi reprezintă aşa cum sunt în rai, îmbrăcaţi în slavă. Întruparea Mântuitorului, spune Sfântul Pavel, constituie temeiul zugrăvirii icoanelor: „Acesta este chipul lui Dumnezeu celui nevăzut, mai întîi născut decât toată faptura” (Coloseni 1, 15). Anul acesta, fiind unul omagial al iconarilor şi pictorilor bisericeşti, precizăm ce a hotărât Sinodul VII ecumenic referitor la icoane: „Este permis şi chiar util şi bineplăcut lui Dumnezeu a face icoane religioase şi a le venera; dar această venerare să fie numai cinstire (προσκύνησις), iar nu adorare (λατρεία), căci aceasta se cuvine numai lui Dumnezeu; apoi cinstirea icoanelor este numai... mai mult


Cronica
--- pagina: 2

Însoțindu-l pe ÎPS Andrei, Mitropolitul Clujului, în orașul altui Gură de Aur

de Pr. Lect. Adrian Podaru

Sunt sigur că cititorul va fi intrigat de titlul de mai sus, întrebându-se despre ce Gură de Aur ar putea fi vorba, dacă nu de renumitul ierarh și sfânt din secolului al IV-lea, și cărui oraș i-ar fi aparținut acesta. Pe 27 ianuarie 1756, în capitala unui principat-arhiepiscopat ce făcea parte din Sfântul Imperiu Roman de Națiune Germană, adică în Salzburg, se năștea Wolfgang Amadeus Mozart, înregistrat în registrul de botez cu numele „Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus”. Recunoscut ca unul dintre cei mai mari compozitori ai muzicii clasice, Wolfgang Amadeus Mozart a conferit faimă, prin geniul său, orașului în care a văzut lumina zilei. La mai bine de două sute de ani după nașterea lui Mozart, pe 7 martie 1990, și după circa cinci ani de discuții, dezbateri, analize în cadrul unui grup de lucru din același oraș, Salzburg, ai cărui protagoniști au fost Felix Unger, specialist cardiolog de renume european, primul care a făcut transplant de inimă în Europa, Franz König, arhiepiscop de Viena și cardinal, cel care a promovat un dialog susținut și fecund între Biserica Romano-Catolică și Bisericile Ortodoxe din lagărul socialist, și Nikolaus Lobkowicz, filosof politic, președinte al Universității Catolice din E... mai mult


Tableta lunii
--- pagina: 3

Relaţia cu Adevărul

de Alexandru Nemoianu

Frecvent există o neînțelegere a conceptului de „adevăr”. Deși este folosit adesea (de fapt, prea de multe ori), înțelesul conceptului este aproximativ și fluid. În esență este un simptom al nepăsării față de „cuvânt” și față de importanța lui, în general. Este o ispită a vremii pe care o trăim. Este uitat faptul că realitatea văzută există și se menține prin „cuvânt”. Este nesocotit însuși elementarul truism după care „cuvintele au înțeles”. Cu aceste gânduri este de folos să ne reamintim că, în primul rând „adevărul” nu este suma unor concepții sau evenimente și, încă mai puțin, „adevărul” nu are nici o relație cu părerea „majorității“. Adevărul este o Persoană. Iar această persoană este simultan: „Adevărul și Calea și Viața”; deci existența, devenirea în existență și starea în existență. Într-o asemenea înțelegere este imperativ ca toți și fiecare să căutăm să ne raportăm și să căutăm să ne asemănăm Adevărului. Încă mai stringent este acest imperativ în anii celei de-a doua maturități și ai senectuții. În acei ani timpul se „contractă”, se grăbește, nu mai are răbdare. Este vremea când ultimele decizii pot fi luate, sunt preg... mai mult


Arta Sacra
--- pagina: 3

Învierea Domnului, în iconografie

de Marcel Muntean

Iconografia creştină cuprinde mai multe reprezentări ale sărbătorii Învierea Domnului. În vechime, imaginea Profetului Iona ieşind din pântecele chitului simboliza viitoarea scenă iconografică; precum şi cea a mironosiţelor femei întâlnite de către înger la mormânt conform relatărilor evanghelice. Încă din secolul al III-lea, la Duras-Europos, exista această viziune reprezentativă. Dar cea mai consacrată imagine o putem considera pe cea intitulată Pogorârea la iad a Domnului. Printre exemplele primordiale poate fi aceea a ilustrării scenei realizate pe una dintre coloanele ciboriului Bisericii Sfântului Marcu din Veneţia de secol al VI-lea. Referindu-se la taina acestui eveniment fundamental din istoria mântuirii, patriarhul Serghie al Moscovei amintea: Hristos înviat a ieşit din mormânt tot aşa cum a intrat la Apostoli prin uşile încuiate pe care nu le-a deschis; a ieşit din mormânt fără nici un semn că cineva din preajmă ar fi văzut ceva. Compoziţia iconografică Pogorârea la iad sau Anastasis are la bază epistola Sfântului Apostol Petru, în care se menționează despre Mântuitorul că s-a dus şi a propovăduit şi duhurilor, ce erau în temniţă . Hristos, în smerenia Sa, asumându-Și firea umană, Se pogoară... mai mult


Spiritualitate
--- pagina: 4

«Să ne veselim dumnezeiește!»

de Protos. Simeon Pintea

Oricare dintre credincioșii ortodocși realizează că există o diferență izbitoare, un contrast puternic între zilele Postului Mare și cele ale Sfintelor Paști. Evidența acestui fapt se observă mai ales în ziua Sfintelor Paști și în Săptămâna Luminată, când totul este diferit față de zilele dinainte. Dramatismul zilelor Sfintelor Pătimiri ale lui Hristos, exprimat de viața liturgică a Ortodoxiei prin culoarea cernită a veșmintelor sacre, prin slujbele de priveghere, lungi și sobre în același timp, prin asprimea postirii, prin întregul nostru mod de a viețui în aceste zile, este schimbat brusc de lumină și strălucire, lumină ce izbucnește din adâncul tainic al nopții celei sfinte al Învierii lui Hristos. Sfântul Teodor Studitul își începea cuvântul său de Paști cu aceeași uimire: „ce este aceasta? Ce mare strălucire luminează astăzi lumea și împodobește astfel Biserica? Ce s-a întâmplat de ne-am schimbat starea? Ieri eram posomorâți și întristați, iar astăzi în lumină și bucurie suntem; ieri în scârbă și astăzi în veselie; ieri în suspine și astăzi întru cântări de bucurie. Întreb care este pricina, care ne-a adus această lumină și bucurie?”, iar răspunsul ni-l dă tot el: „Hristos a înviat di... mai mult


Cronica
--- pagina: 4

A X-a ediţie a Congresului Naţional de Istorie a Presei la Cluj-Napoca

de Ierom. Maxim Morariu

În zilele de 31 martie şi 1 aprilie ale anului curent, la Cluj-Napoca s-a desfăşurat cea de-a zecea ediţie a Congresului Naţional de Istorie a Presei. Manifestarea, organizată de către Universitatea ,,Babeş-Bolyai” în parteneriat cu Mitropolia Ortodoxă Română a Clujului, Maramureşului şi Sălajului, Eparhia Greco-catolică de Cluj-Gherla şi Asociaţia Română de Istorie a Presei, a fost intitulată: Tradiţii ale presei religioase din România. Evenimentul a debutat vineri, 31 martie, începând cu ora 10, în Aula Magna a Universității clujene, cu cuvintele de bun-venit ale Înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop şi Mitropolit Andrei, ale domnului academician Ioan-Aurel Pop, rectorul Universităţii, ale părintelui prof. univ. dr. Ioan Chirilă, preşedintele Senatului Universității, ale domnului conf. univ. dr. Emil Boc, primarul urbei clujene şi ale domnului Cătălin Negoiţă, preşedintele Asociaţiei Române de Istorie a Presei, care în alocuțiunile lor au salutat iniţiativa organizării acestui Congres, care i-a aparținut domnului prof. univ. dr. Ilie Rad - preşedintele comitetului de organizare al manifestărilor şi preşedinte de onoare al Asociaţiei pomenite -, au urat bun venit oaspeţilor din ţară şi din Republi... mai mult


Personalităţi duhovniceşti contemporane
--- pagina: 5

Cuviosul Charbel Makhlouf și calea dragostei

de Ierom. Dr. Benedict Vesa

„Dumnezeu este dragoste. Dumnezeu este adevăr. Dumnezeu este dragostea adevărată. Lumea lui Dumnezeu este lumea dragostei; este lumea adevărului, și nu există nici un adevăr în afara dragostei. Omul nu se împlinește decât prin dragoste, și nu ajunge la adevăr decât numai prin spațiul lui Dumnezeu. Acesta aparține lui Dumnezeu; este copilul dragostei, copilul lui Dumnezeu, și casa lui reală este lumea lui Dumnezeu. Există o singură cale către lumea lui Dumnezeu, Hristos. Hristos este adevărul dragostei întrupat. El este proclamarea adevărului vieții și calea către lumea lui Dumnezeu. Fiecare om, în timpul călătoriei sale din această lume către cealaltă, este chemat să urmeze această cale. Și, la fel ca în orice călătorie din această lume, și pentru cealaltă trebuie să-și ia cu sine provizii și arme. Singura provizie pentru această călătorie este dragostea, iar singura armă, la fel, este dragostea. Această dragoste nu poate decât să cuprindă toate ființele umane, nu așteaptă nimic în schimb, nu cunoaște limite și este necondiționată. Acesta este modul în care ne iubește Dumnezeu, iar noi suntem chemați să ne iubim unii pe alții cu aceeași dragoste, cu dragostea lui Dumnezeu. Să ne rugăm pentru a prim... mai mult


Recenzie
--- pagina: 5

Arhim. Grighentie Oţelea, Remedii patristice pentru boli contemporane: gândurile răutăţii şi tămăduirea lor. Perspective evagriene, Editura Episcopiei Sălajului “Credinţă şi viaţă în Hristos”, Zalău, 2015.

de Ierom. Maxim Morariu

Teologia patristică şi ideile regăsite în scrierile unor părinţi sau scriitori cunoscuţi din primele secole creştine se bucură astăzi de o adevărată redescoperire. Reeditarea operelor autorilor din această perioadă sau publicarea unor volume în paginile cărora sunt analizate spusele lor constituie o dovadă în acest sens. În cea din urmă se înscrie şi lucrarea părintelui arhimandrit Ghrighentie Oţelea, stareţul mănăstirii “Adormirea Maicii Domnului” de la Strâmba, judeţul Sălaj, care e deja cunoscut mediului publicistic datorită publicării unei frumoase monografii a lăcaşului pe care îl păstoreşte de aproape două decenii[1]. De această dată, dânsul se apleacă asupra personalităţii lui Evagrie Ponticul[2], analizând modalităţile de tămăduire a gândurilor răutăţii pe care le propune acesta. Lucrarea beneficiează de prefaţa părintelui episcop Petroniu Florea al Sălajului şi de o postfaţă ce poartă semnătura părintelui conf. univ. dr. Gabriel Gârdan, consilier al aceleiaşi eparhii şi cadru didactic universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca. Pe lângă binecuvântarea propriu-zisă şi recomandarea lucrării, ierarhul pomenit realizează şi o scurtă prezentare a impactului ... mai mult


Recenzie
--- pagina: 6

Marius Oprea, Adevărata călătorie a lui Zahei: V. Voiculescu şi taina Rugului Aprins, Cuvânt înainte de Andrei Pleșu, Editura Humanitas, Bucureşti, 2008, 317 p.

de Mircea-Gheorghe Abrudan

Mişcarea cultural-duhovnicească desfăşurată în ctitoria bucureșteană a mitropolitui Antim Ivireanu între anii 1944 şi 1948 a fost redescoperită în ultimele două decenii mai ales prin lucrările semnate de mitropolitul Antonie Plămădeală și de părintele Andrei Scrima. Cei doi îmbracă haina istoricilor participanți la mișcarea pe care fiecare o descrie din propria experiență. De aceea o punere în lumină a Rugului Aprins din perspectiva cercetării istorice este binevenită, fiindcă oferă o nouă imagine asupra nucleului de la Antim, de această dată din postura istoricului profesionist. Tocmai acest lucru îl realizează Marius Oprea, reputat cercetător al comunismului românesc, printr-o lucrare care prezintă destinul poetului Vasile Voiculescu şi al însoţitorilor săi prin întuneric şi temniţă, intitulată sugestiv după povestea eroului singurului roman al poetului, Zahei orbul. Cartea ilustrează participarea lui V. Voiculescu la serile duhovniceşti organizate de Rugul Aprins la Mănăstirea Antim, la întâlnirile cu o seamă de trăitori ai duhului, la colocviile care s-au prelungit şi după desfiinţarea de facto a grupului, continuând cu refacerea cadrului procesului şi a imaginii temniţei în care membrii grupului au f... mai mult


Breviter
--- pagina: 6

Istoria publică a „Mioriței”

de Aurel Sasu

Într-un caiet, în creion, al lui Valeriu Anania (Fragmentarium, Sibiu, februarie, 1945), cu note de lectură din Ovidiu Papadima (Probleme de construcţie dramatică), Raul Teodorescu (Teoria generală a capodoperei literare, 1938), Mihail Dragomirescu (Critică, I, 1927), Radu Stanca (Despre teatrul literar), Victor Iancu (Actualitatea atitudinii estetice), Petre Hossu (Spre o dialectică a tragediei), Lucian Blaga (Ştiinţă şi creaţie, 1942), Alexandru Roşca (Motivele acţiunilor umane, 1943), Eugen Russu (Consideraţiuni psihologice despre adevăr şi frumos, 1942), P. Guillaume (La formation des habitudes, 1936), Alexandru Claudian (Cunoaştere şi suflet, 1940), T. Vianu (Estetica, I, 1934), Alfred de Vigny (Moïse), psalmi de T. Arghezi, copiaţi din volumul de Versuri (1940), poezii de V. Voiculescu, reproduse din volumul Întrezăriri (1940), psalmul 18 şi două desene anatomice color, există şi această însemnare din 1957 (un fel de jurnal, abandonat, al Mioriţei): „Pe la mijlocul lui februarie 1957, d. Arghezi mi-a cerut Mioriţa şi a dat-o lui [Alexandru] Balaci, redactorul-şef al Editurii de Stat. Piesa a fost citită şi de Barbu, care, pe la mijlocul lui (februarie – şters în text!), martie m-a chemat la Editură şi m-a copleşit ... mai mult


Eseu
--- pagina: 7

Femeie, familie, fericire

de Adrian Papahagi

În limba latină, femeia (fē-min-a), fecunditatea (fē-c-und-a) și fericirea (fē-līx) împart același radical indo-european (dʰēi-***, dʰē-***). Etimologia nu e niciodată un simplu joc lingvistic, ci transmite mereu o înțelepciune ancestrală, oricât ar displăcea acest lucru celor care văd trecutul sau chiar natura omului ca un balast care se cuvine lăsat în urmă. Firește, femeia sau bărbatul nu pot fi reduși la o funcție, fiindcă demnitatea lor dumnezeiască le permite să treacă dincolo de orice funcție, fie ea biologică sau lingvistică; dar nici nu pot fi separați de funcțiile firești cu care i-a înzestrat natura (numiți-o și evoluție dacă vreți; puțin contează, fiindcă Dumnezeu e destul de mare ca în planul Său divin să încapă și evoluția speciilor). Femeia este deci asociată fecundității, harului de a genera viața, iar cei vechi (străvechi chiar, pe când cuvintele erau puține și sensurile multe), au legat această calitate a femeii de fericire. Chiar dacă nașterea e un chin (tot mai puțin, azi), maternitatea e o binecuvântare. O spune geniul limbii, o afirmă firea umană și o consfințește creștinismul. A vedea relația dintre femeie și pruncul său sub semnul nefericirii, sau relația dint... mai mult


Spiritualitate
--- pagina: 8

Meditație despre martiriul creștin în zilele noastre

de Arhim Andrei Coroian

De peste 20 de ani, în mai multe țări din Africa și Orientul Mijlociu, creștinii, care cred în Iisus Hristos, Îl iubesc și Îl mărturisesc ca Dumnezeu și Mântuitor, sunt marginalizați în societate, sunt arestați, anchetați, torturați, uciși, într-un cuvânt martirizați. În fiecare an, peste 100.000 de adepţi ai lui Hristos sfârşesc prin moarte violentă ca rezultat al unor conflicte religioase, în ţări unde creştinii sunt cei mai prigoniţi: Egipt, Libia, Tunisia, Algeria, Irak, Pakistan, Afganistan, Sudan, Nigeria, Eritrea, Somalia, Arabia Saudită, Maldive, Bangladesh, Malaezia, Indonezia, Filipine, Myanmar, Laos şi India. În anul 2012, o treime din țările lumii (33%) se confruntau cu persecuțiile religioase, iar dintre creştini, comunitatea religioasă cea mai persecutată de pe glob, peste o sută de sunt astăzi sub o presiune continuă. Un raport internaţional afirmă că „un creştin moare pentru credinţă la fiecare cinci minute“. Iată o realitate dureroasă, cu care noi, creștinii ne confruntăm, și care mai nou a început să fie simțită și în Europa. Se pune cu necesitate o întrebare: Este acest fapt un fenomen nou? Cu toată puterea și convingerea suntem siguri că nu! Biserica creștină a fost întotdeauna... mai mult


Recenzie
--- pagina: 8

VIOREL THIRA, Crâmpeie din viaţa preoţimii noastre, Casa de Editura Dokia, Cluj-Napoca, 2016.

de Ierom. Maxim Morariu

Născut în anul 1936, părintele Viorel Thira, originar din zona Lăpuşului, a devenit, datorită corelării eforturilor sacerdotale cu cele de documentare, unul dintre puţinii sacerdoţi cu adevărat erudiţi ai Bisericii noastre. O dovadă în acest sens o constituie şi cea mai recentă lucrare a dânsului, intitulată: Crâmpeie din viaţa preoţimii noastre, apărută la Cluj-Napoca în anul trecut (care se adaugă unor volume precum: Fără personalităţi îi frig în istorie, Casa de Editură Dokia, Cluj-Napoca, 2007; Carte de întâmplământ, Casa de Editură Dokia, Cluj-Napoca, 2009; Graiul în satul Inău din Ţara Lăpuşului (Glosar), Casa de Editură Dokia, Cluj-Napoca, 2009; Praf de etele, Editura Eurotip, Baia Mare, 2011, sau Antologie de suflet şi inimă românească, Casa de Editură Dokia, Cluj-Napoca, 2016). Ea se constituie într-o frumoasă antologie de studii şi articole, ce vizează atât valorificarea unor aspecte din istoria Maramureşului, cât şi prezentarea unor personalităţi culturale (cu precădere clericale), ale Transilvaniei, sau Basarabiei. Astfel, de exemplu, pe lângă studii dedicate unor clerici maramureşeni importanţi, precum Tit Bud (pp. 65-75), arhimandritul Gherman Vida (pp. 76-79), Petru Şuteu din Târgu Lăpus (pp. 215-... mai mult


Recenzie
--- pagina: 9

Studii consacrate Sfântului Calinic

de Mircea Gelu Buta

În 2015, an în care s-au împlinit şase decenii de la proclamarea primilor „sfinţi ieşiţi din tulpina neamului nostru”, cum atât de frumos se spunea în Tomosul de canonizare, la Râmnicu Vâlcea, acolo unde Sfântul Ierarh Calinic de la Cernica şi-a avut reşedinţa episcopală, s-a desfăşurat un simpozion de comunicări care i-au fost consacrate. Zece dintre acestea, aparţinând în parte unor nume de referinţă din cultura noastră actuală – bisericească şi laică –, au fost transcrise şi editate într-un elegant volum[1], precedate de o succintă şi substanţială prefaţă semnată de Înaltpreasfinţitul Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului. Titlul volumului: „Lucrarea duhovnicească şi culturală a Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica, Episcopul Râmnicului”. Se cuvine reamintit că despre Sfântul Calinic de la Cernica s-a scris atât înainte, cât şi după canonizarea sa, această covârşitoare personalitate a monahismului şi a Bisericii noastre fiind de mult nimbată de aura sfinţeniei. Astfel, încă din anul 1930, preotul D. Lungulescu îşi intitula o carte „Viaţa şi minunile episcopului Calinic cel Sfânt al Râmnicului”, lucrare citată de marele canonist „Liviu Stan în „Sfinţii Români”[2], care, pe ... mai mult


Agenda PS Vasile Someşanul
--- pagina: 10

Martie 2017

de Pr. Călin Ficior

5 martie: Este prezent la Sfânta Liturghie, în mijlocul elevilor seminaristi, la Capela Seminarului Teologic Ortodox din Cluj-Napoca, unde rosteşte ecfonise şi binecuvântări. 12 martie: În Capela Seminarului Teologic Ortodox din Cluj-Napoca, asistă la Sfânta Liturghie. 17 martie: Cu ocazia aniversarii zilei de nastere a PC Parinte Exarh, Arhimandrit Dumitru Cobzaru, este prezent la biroul Parintelui Exarh cu angajatii Centrului Eparhial, pentru a-l felicita si a-I ura Multi ani fericiti. 18 martie: În Catedrala Mitropolitană, este prezent la Sfânta Liturghie, oficiata cu ocazia aniversarii zilei de nastere a PC Parinte Exarh, Arhimandrit Dumitru Cobzaru. La finalul Sfintei Liturghii, în cripta ierarhilor din cadrul Muzeului Eparhial, asista la slujba Parastasului, săvârşită pentru vrednicul de pomenire Bartolomeu Mitropolitul. 19 martie: În Biserica Parohiei Pogorârea Sfântului Duh – Zorilor Cluj-Napoca, este prezent în mijlocul credincioşilor la Sfânta Liturghie, unde rosteşte ecfonise şi binecuvântări. 25 martie: Cu ocazia sarbatorii Buneivestiri, La Sfânta Liturghie este prezent în mijlocul credincioşilor din Parohia Pogorârea Sfântului Duh - Zorilor Cluj-Napoca, unde rosteşte ecfonise şi binecuvântări. 26 martie: Par... mai mult


Cronica
--- pagina: 10

Activităţi ale Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Cluj, martie 2017

de Dacian But-Căpuşan

Înaltpreasfințitul Arhiepiscop și Mitropolit Andrei, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, profesori ai Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, a oficiat miercuri, 1 martie 2017, Sfânta Liturghie a Darurilor înainte sfințite în Capela Facultății cu hramul Sf. Ierarh Nicolae. A fost prima zi din acest an în care în Biserica Ortodoxă se săvârșește această Liturghie specifică Postului Mare. Slujba, la care au participat studenții teologi, dar și credincioși din oraș, a avut loc după amiaza, iar în cadrul ei a fost hirotonit întru ierodiacon monahul Luca de la Mănăstirea Nicula. Răspunsurile liturgice au fost date de Corul Facultății de Teologie Ortodoxă, dirijat de Arhid. dr. Daniel Mocanu. În cuvântul de învățătură, IPS Sa a vorbit despre Postul mare ca perioadă de antrenament spiritual. * La cursurile de Duhovnicie organizate cu preoţii de către Centrul Eparhial al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului în săptămâna 6-11 martie 2017, ediţia a 5-a, la Mânăstirea Nicula, din partea Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca a participat Arhim. prof. univ. dr. Teofil Tia, prezentând tema: Mişcările anti-sistem din perimetrul religios. Revitalizarea credinţei într-o epocă... mai mult


Agenda IPS Andrei Andreicuţ
--- pagina: 11-12

Martie 2017

de Arhid. Claudiu Ioan Grama

1 martie: La sediul Diviziei IV „Gemina”, participă la festivitatea trecerii în rezervă a domnului comandant, general Ioan Manci și preluarea funcției de către domnul general Virgil Ovidiu Pop. Rostește un cuvânt de binecuvântare. În capela Facultății de Teologie, slujește Sfânta Liturghie a Darurilor mai înainte sfințite și rostește un cuvânt de învățătură. Hirotonește întru ierodiacon, pe monahul Luca Gheberta de la Mănăstirea Nicula. 2-4 martie: Se deplasează în Austria, pentru a participa la ședința anuală a Academiei Europene de Științe și Arte din Salzburg. În drum spre orașul natal al lui Mozart, vizitează biserica ortodoxă sârbă și cea ortodoxă maghiară din orașul Szeged (Ungaria). Este însoțit de PC Pr. Prof. Adrian Podaru, de la Facultatea de Teologie din Cluj-Napoca. 5 martie: În Catedrala Mitropolitană din Cluj-Napoca, slujește Sfânta Liturghie și dă citire Pastoralei la Duminica Ortodoxiei a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. Hirotonește întru preot, pe ierodiaconul Luca Gheberta de la Mănăstirea Nicula. Slujește Vecernia, Pavecernița Mică și rostește o cateheză în Catedrala Mitropolitană. Primește la reședință pe Preasfințitul Părinte Iustin, Episcopul Maramure... mai mult


Recenzie
--- pagina: 12

Despre clopot şi toacă

de Mircea Gelu Buta

În urmă cu 15 ani, într-una din serile „de răgaz şi voroavă” pe care Mitropolitul Bartolomeu şi le îngăduia, într-un cerc de apropiaţi, atunci când venea la Bistriţa, ne-a evocat următorul apolog: Pe la începutul anilor ’60 din secolul trecut, un episcop anglican sosit în vizită în România, surprins de prezenţa credincioşilor în lăcaşele noastre de cult, l-a întrebat pe Patriarhul Justinian: „- Cum faceţi, Sanctitate, că reuşiţi să umpleţi şi să întreţineţi bisericile? - Cu clopotul şi cu lumânărica, a venit răspunsul. Cu clopotul îi chemăm pe oameni la Liturghie şi la celelalte slujbe, iar cu banii de pe lumânările cumpărate de ei facem reparaţii şi prenoiri la biserici”. Mi-am amintit recent de episodul acesta citind o carte despre clopot şi toacă frumos scrisă, concentrată, semnată de Părintele Daniel Benga, profesor la Facultatea de Teologie din Bucureşti[1]. O carte necesară, totodată, marcată de o erudiţie intrinsecă, lipsită de ostentaţie şi cu atât mai rodnică. De altfel, trimiterile din subsolul paginilor sugerează cât de bogată este bibliografia temei, inclusiv cea românească. Dintru început, autorul ne spune că: vechi de peste 5.000 de ani, „Clopotele nu sunt o i... mai mult


Filocalia - supliment
--- pagina: 13


Despre prigoana din închisorile comuniste pe înțelesul tinerilor
de Bogdan Dincă

Pe parcursul lunii martie, ASCOR Cluj-Napoca și comunitatea Bisericii Studenților au organizat o serie de evenimente dedicate Anului comemorativ Justinian Patriarhul şi al apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului în Patriarhia Română. Evenimentele au debutat cu desfășurarea unor întâlniri cu și pentru tineri, în cadrul cărora s-a discutat despre ceea ce a însemnat prigoana comunistă, dar mai ales despre importanța martiriului pătimitorilor din închisorile comuniste din România care au apărat cu multă jertfelnicie Ortodoxia. La această prima întâlnire, Părintele Petru Buran, slujitor al lui Dumnezeu în Parohia „Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul” din Valea Fânațelor din apropierea Clujului și un prieten apropiat al Bisericii Studenților, le-a vorbit celor prezenți despre viaţa şi personalitatea Părintelui Daniil Sandu Tudor de la Rarău. De asemenea, invitatul a elucidat semnificația pentru ţara noastră a Mişcării Rugului Aprins pe care Părintele Daniil Sandu Tudor a iniţiat-o la Mănăstirea Antim din Bucureşti. În continuarea serii, Bogdan Herţeg, unul dintre redactorii de seamă ai revistei ARTHOS a comunităţii Bisericii Studenţilor, a ţinut să evidenţieze care a fost tabloul social-politic, dar şi... mai mult


Filocalia - supliment
--- pagina: 13-14

„Colivia privighetorilor”, teatru de tineret în cinstea mărturisitorilor din temnițele comuniste

de Eliza Adelina Purcaru

În perioada 20-22 martie 2017, cu ocazia anului omagial al apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului, Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români (ASCOR) și Asociația Tinerilor Creștini Ortodocși Cluj (ATOR) au organizat Festivalul de Teatru pentru tineret „Închis am fost”, în cinstea celor care au pătimit în închisorile comuniste mărturisindu-L pe Hristos. Festivalul a cuprins piesa de teatru „Colivia privighetorilor”, interpretată de tineri din ASCOR, scenete susținute de patru grupuri de tineret, dar și prelegeri pe tema închisorilor comuniste. Scenetele au avut ca sursă de inspirație mărturisirile despre închisoare ale ÎPS Bartolomeu Anania, ale poetului Traian Dorz și ale lui Virgil Maxim. Prelegerile au constat în cuvântul susținut de Părintele Ciprian Negreanu la Biserica Studenților, „De la închisorile sufletului la închisorile trupului”, și conferința susținută de Părintele Ioan Caraza, la Facultatea de Chimie, care a vorbit despre deținutul politic Grigore Caraza, întemnițat timp de 21 de ani. Piesa de teatru „Colivia privighetorilor”, scenariul căreia a fost gândit de Oana Raluca Băilă și care a fost pusă în scenă la data de 22 martie, în sala mare a Casei de Cultură a Studen... mai mult


Filocalia - supliment
--- pagina: 17

Marșul pentru Viață - „Ajută mama şi copilul. Ei depind de tine”

de Tatiana Onilov

Cu binecuvântarea ÎPS Părinte Andrei Andreicuț, Mitropolit al Clujului, Maramureşului şi Sălajului, şi anul acesta, la data de 25 martie, în ziua prăznuirii marii sărbători a Bunei Vestiri, Asociația Studenților Creștini Ortodocşi Romani, filiala Cluj-Napoca, a organizat împreună cu Clinica Pro Vita şi alte asociaţii și culte religioase din Cluj, Marşul pentru Viaţă. Manifestația de anul acesta a avut drept temă și slogan „Ajută mama şi copilul. Ei depind de tine”. Marşul pentru Viaţă a adunat în centrul oraşului sute de persoane de toate vârstele, de la tineri, părinţi cu copii în cărucioare, la bunici veniţi să susţină dreptul la viaţă şi al celor încă nenăscuţi. La eveniment au fost prezenți toţi cei care cred că avortul, în toate formele lui, este o fărădelege în faţa lui Dumnezeu şi o curmare a vieţii, manifestanții pașnici fiind glasul celor peste 400 de copii avortaţi zilnic în Romania, dintre care doar în Cluj sunt chiuretați zilnic 16 copii. Programul a debutat cu un moment artistic muzical susținut de câteva coruri de copii. Ulterior, mai mulți invitați au vorbit despre situația României care se confruntă cu un număr foarte mare de avorturi efectuat în fiecare zi, dar și de... mai mult


Filocalia - supliment
--- pagina: 14

Slavoslovia primăverii

de Redacţia

Privind la podoaba cu care se îmbracă natura în anotimpul primăverii, privind la verdeaţa ce se iveşte de pretutindeni şi la florile ce în jurul nostru sunt presărate cu îmbelşugare şi asemănând toate acestea cu golătatea şi amorţeala de mai înainte, cine nu va zice că natura, care a dormit somnul iernii, s-a deşteptat acum ca dintr-un somn şi, urmând pilda Sfintei Biserici, a început şi ea a sărbători ziua Învierii. A trece această sărbătoare nebăgată în seamă ar dovedi o neiertată nepăsare către Însuşi Întemeietorul ei, Care fără de îndoială nu este Altcineva, decât Însuşi Atotputernicul Făcător al naturii. Căci dacă până şi cel mai neînsemnat pictor nu înfăţişează tablourile sale înaintea ochilor tuturora, fără un anumit ţel, apoi cu cât mai vârtos înţelepciunea dumnezeiască nu se poate să preschimbe întreaga suprafaţă a pământului în vremea primăverii într-un minunat şi fermecător tablou, fără să aibă în vedere ca prin aceasta să dea învăţături folositoare acelor vederi cărora ea înfăţişează acest tablou. Multe gânduri şi simţăminte frumoase deşteaptă primăvara în sufletul nostru! Dar mai cu seamă ea ne dă trei învăţăminte mai însemnate: a) Primăvara ne aduce ... mai mult